Google toont Google+ profiel bij bedrijfsresultaat pagina

Tijdens het lezen van een artikel over het tonen van zeven resultaten in plaats van tien in Google viel me wat anders op. Bij deze resultaten (de zoekresultaten met een navigatie intentie) wordt ook getest met een Google+ profiel in de sidebar. En dat was nieuw voor mij. Met het zoeken naar Independer kreeg ik bovenstaand screenshot te zien. Independer Google+Hieruit blijkt dat Google ook de bedrijfsresultaten pagina’s op termijn meer wil gaan verrijken met informatie uit Google+. Weer een nieuwe reden voor jou om aan de slag te gaan met je Google+ bedrijfspagina!

Indeling zoekresultaat

Op de zoekresultaat pagina’s gericht op een bedrijf, merk of product staan zoals je kunt lezen in eerder genoemd artikel van Edwords nu zeven resultaten. Deze zoekresultaten bestaan met name uit de sociale profielen, nieuwsresultaten en app resultaten van in dit voorbeeld het bedrijf Independer. Google toont hier duidelijk alleen informatie die door Independer zelf is geplaatst of direct/indirect wordt beheerd.

In deze nieuwe variant met de Google+ integratie is in de sidebar de Google+ bedrijfspagina van Independer te zien. Hier zie je een korte omschrijving die door Independer zelf is ingevuld op hun profielpagina. Verder zie je een vinkje die vergelijkbaar is met die van Twitter waarin staat dat het een geverifieerd account is. De reden hiervan zal zijn dat Google ten alle tijden wil voorkomen dat er een pagina van een snuggere affiliate of concurrent komt te staan. Tot slot staan er 1-3 nieuwsberichten onder die uit het Google+ profiel worden gehaald.

Invloed op volgers

Deze pagina heeft in het totaal 3-5 dagen online gestaan, wat me opviel tijdens deze periode is dat er relatief veel Google+ volgers bij zijn gekomen (een groei van 79 naar 118 – bijna 50% extra!). In de periode daarna (3-5 dagen) heb ik geen groei meer kunnen ontdekken op de Independer Google+ pagina. Hieruit concludeer ik dat het plaatsen van een Google+ profiel naast de zoekresultaten een erg positieve invloed heeft op het aantal volgers. Overigens staat op het moment van schrijven de pagina weer live en heeft hij 118 volgers.

Hoe realiseer ik dat zelf?

Het is nog onduidelijk wanneer Google dit uit de testfase haalt en bij meerdere bedrijfsresultaat pagina’s gaat vertonen. Zorg in ieder geval dat je erop voorbereid bent want het is een mooie manier om te communiceren met je doelgroep via Google+. Ondanks dat Google+ nog relatief weinig invloed heeft op de organische vindbaarheid zal dit in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen. Met een gedegen voorbereiding spring je hier in ieder geval tijdig op in.

1. Zorg ervoor dat je de metasnippet goed in je website hebt geïmplementeerd zoals op onderstaande afbeelding is te zien.

Google+ Snippet Independer

Google+ Snippet Independer

2. Let er tevens op dat je Google+ bedrijfsprofiel pagina helemaal up-to-date is. Met name de “over ons” tekst, de profielafbeelding en de recente updates zijn van belang. Deze worden namelijk allemaal vertoond op de resultaatpagina.

[box type=”download”]Zelf een voorbeeld gevonden van Google+ integraties op basis van bedrijfsresulaten in Google? Laat het weten via de reacties![/box]

Andere voorbeelden

  • Hema